Jenis Tumbuhan Akuarium

Jenis Tumbuhan Akuarium

Sebilangan besar tumbuhan akuatik yang biasa kita hadapi dalam akuarium adalah "akuatik sekunder", iaitu, dalam proses evolusi mereka kembali semula ke air dari udara. Dalam hal ini, Jenis Tumbuhan Akuarium adalah serupa dengan mamalia akuatik (ikan paus dan anjing laut): jika alga (seperti ikan) tidak pernah meninggalkan air, maka tumbuhan akuatik yang lebih tinggi (seperti cetacea) kembali kepada keselesaan dan keselesaan "buaian kehidupan." โ€, setelah membuat sejenis โ€œperjalanan evolusiโ€ ยป di luarnya. Pemulangan kebanyakan tumbuhan akuatik yang lebih tinggi ke persekitaran akuatik berlaku agak baru-baru ini, dari sudut pandangan paleontologi, selepas pemisahan benua dan pembentukan kebanyakan pencilan biogeografi moden. 

Ini menerangkan banyak contoh pembangunan analog (berbanding dengan homolog) yang membawa kepada pembentukan spesies yang sama secara luaran yang mengejutkan, kepunyaan botani kepada keluarga dan juga pesanan yang sama sekali berbeza. Contoh klasik ialah kabomba yang kurang dapat dibezakan (por. Lily-flowered) dan ambulia (por. Lavender), atau saggitaria, satu spesies yang sangat serupa dengan Vallisneria, dan satu lagi dengan Echinodorus tennelus kerdil, dan semua tumbuhan ini tergolong dalam keluarga yang berbeza.

Jenis Tumbuhan Akuarium

Semua ini menjadikannya tidak bermakna dari sudut pandangan aquarists praktikal dan hiasan untuk mengklasifikasikan tumbuhan akuatik mengikut taksonomi botani mereka. Malah, apabila mereka bentuk takungan bilik, seorang aquarist selalunya tidak perlu mengetahui dengan tepat siapa yang berada di hadapannya - saggitaria kerdil atau echinodorus lembut, lumut hati monosolenium atau paku lomariopsis, Ludwigia "Cuba" atau Eusteralis, jika tumbuhan ini kelihatan seperti sama, tumbuh sama dan memerlukan kandungan syarat yang sama. Pertimbangan ini telah membawa kepada fakta bahawa dalam aquarists adalah kebiasaan (dengan pengecualian yang jarang berlaku) untuk tidak memberi perhatian kepada kedudukan sistematik tumbuhan, tetapi untuk membahagikannya kepada kumpulan mengikut penampilan mereka, ciri pertumbuhan, dan niche ekologi yang diduduki dalam biotop itu. Sudah tentu, terdapat pengecualian kepada peraturan ini: sebagai contoh,

Jenis Tumbuhan Akuarium

Kitaran artikel rujukan mengenai tumbuhan akuarium, yang kami mula kenali anda setahun yang lalu dan akan diteruskan pada masa hadapan, sebahagian besarnya dibina mengikut klasifikasi ini, tradisional untuk aquarisme praktikal. Menurutnya, semua tumbuhan akuatik dibahagikan kepada kumpulan berikut:

1. Tumbuhan penutup tanah di latar depan

Tumbuhan penutup tanah di latar depan

Kumpulan ini termasuk semua tumbuhan akuatik kecil yang tumbuh rendah yang tumbuh di sepanjang permukaan tanah, dan dengan pemakanan dan pencahayaan yang mencukupi, tidak cenderung untuk "melompat keluar" ke permukaan air. Kebanyakan tumbuhan kumpulan ini adalah akuatik sepenuhnya, tumbuh dalam keadaan tenggelam sepenuhnya untuk masa yang lama sewenang-wenangnya, dan sebahagian daripadanya tidak mempunyai bentuk emer (udara) sama sekali. Di bawah keadaan yang baik, mereka membentuk tikar dan kawasan lapang yang cantik, yang akhirnya menutup sepenuhnya permukaan tanah di latar depan akuarium, tidak diduduki oleh tumbuhan lainัŽ

2. Roset dan tumbuhan rizom pendek pelan tengah

Roset dan tumbuhan rizom pendek pelan tengah

Ini adalah kumpulan tumbuhan akuatik yang paling biasa dan popular. Hampir semua cryptocorynes , echinodorus , nimfa , kebanyakan anubias , aponogetons , krinums, sebilangan bucephalandras, dsb. boleh dikaitkan dengannya. Tumbuhan dengan roset berbilang daun yang besar kelihatan hebat di bahagian tengah akuarium, menarik perhatian dan menstrukturkan komposisi reka bentuk di sekelilingnya. Tumbuhan bersaiz kecil, sebagai peraturan, membiak dengan baik oleh pucuk basal, stolon atau tunas rizom, akhirnya membentuk kumpulan menarik yang menarik di pelan tengah akuarium.

Secara berasingan, dalam kumpulan tumbuhan roset, seseorang harus memilih tumbuhan nymphaeal, egg-pod dan sejenisnya, yang pada usia muda membentuk roset indah daun bawah air bergelombang lebar, bagaimanapun, pada peluang yang sedikit, mereka segera melepaskan daun terapung pada tangkai daun panjang, menaungi akuarium, terutamanya banyak sebelum dan semasa berbunga. Sesetengah daripada mereka, mengikut "tingkah laku" mereka, agak boleh dikaitkan dengan kumpulan ke-8 - "Tumbuhan separa akuatik dan pantai", contohnya, teratai, yang, selepas terapung, melepaskan daun yang berangin, muncul, dan hanya kemudian mula mekar.

3. Tumbuhan roset berdaun panjang latar belakang

Tumbuhan roset berdaun panjang di latar belakang

Hanya beberapa spesies yang tergolong dalam kumpulan ini, tetapi mereka perlu dibezakan secara berasingan kerana ciri-ciri biologi. Ini adalah tumbuhan roset dengan daun yang sangat panjang seperti reben yang cepat sampai ke permukaan air. Mudah disebarkan oleh batang-stolon yang menjalar, di mana tumbuh-tumbuhan baru terbentuk, spesies ini dalam masa yang singkat dapat membuat dinding padat yang indah di latar belakang akuarium, dan jika tiada penjagaan yang betul, mereka dapat mengisi separuh jumlah . Pertama sekali, ini adalah semua jenis vallisneria (biasa, lingkaran, berdaun berpintal, gergasi, dll.), jenis saggitaria berdaun panjang, beberapa jenis cryptocorynes dan aponogeton.

4. Tumbuhan latar belakang bertangkai panjang

Tumbuhan latar belakang bertangkai panjang

Ini mungkin kumpulan tumbuhan akuatik yang paling luas dan meluas yang ditanam dalam akuarium. Mereka bersatu dengan penampilan mereka - batang menegak diarahkan ke permukaan, di mana daun terletak berselang-seli atau bertentangan. Bentuk daun ini boleh hampir apa sahaja - dari pinnate halus, seperti dalam ambulia dan cabomb, kepada "burdocks" yang luas, seperti dalam hygrophila "nomafila", dari bulat, seperti dalam bacopa, kepada nipis dan seperti reben, seperti dalam pogestemon โ€œsotongโ€, daripada keras dan hampir berduri kepada lembut dan lut sinar. Warna daun batang panjang juga sangat pelbagai - dari hijau pucat hingga merah marun. Adakah menghairankan bahawa ia adalah spesies tumbuhan berbatang panjang yang banyak dan pelbagai yang menjadi asas kepada yang tertua dan sehingga baru-baru ini gaya reka bentuk yang paling popular untuk akuarium yang ditanam - "Belanda".

5. Tumbuhan bercantum atau hiasan landskap

Jenis Tumbuhan Akuarium yang melekat atau hiasan landskap

Ciri umum kumpulan tumbuhan ini, yang sangat berguna untuk mencipta komposisi hiasan, adalah keupayaan mereka untuk secara relatif cepat dan kukuh melekat dengan bantuan akar atau rizoid pada substrat pelepasan yang kompleks - tersangkut, batu, seramik hiasan - dan tumbuh dengan indah. ia di sepanjang permukaan. Sebagai tambahan kepada lumut akuarium, hampir kesemuanya mempunyai sifat ini, spesies anubias bersaiz sederhana, pakis Thai, hampir semua jenis Bucephalandra, dan lain-lain tumbuh dengan sempurna untuk snags dan batu. Tumbuhan sedemikian sangat biasa dalam akuaristik moden, dan kerana hiasannya yang tinggi, ia sangat popular.

6. Tumbuhan terapung di ruang air

Jenis Tumbuhan Akuarium yang terapung di ruang air

Terdapat beberapa spesies sedemikian yang tidak mempunyai atau hampir tiada akar dan sentiasa berada dalam keadaan terapung bebas. Pertama sekali, ini adalah ketiga-tiga spesies lumut tanduk yang biasa dalam budaya, Guadalupe nyas (atau nyas microdon), beberapa jenis pemfigus dan lumut hati, serta tiga lobus itik. Biasanya tumbuhan terapung bebas mempunyai kadar pertumbuhan yang tinggi dan kebolehsuaian yang sangat baik terhadap keadaan yang berubah-ubah dan buruk, dan oleh itu banyak daripada mereka (contohnya, lumut tanduk dan nyas) digunakan sebagai tumbuhan permulaan apabila memulakan akuarium baru, serta tumbuhan "penyembuhan". untuk wabak alga hijau. : dengan pertumbuhan pesat dan pemakanan aktif, mereka mampu bersaing dengan alga hijau untuk sumber makanan yang terlarut dalam air. 

7. Tumbuhan terapung di permukaan air

Jenis Tumbuhan Akuarium yang terapung di permukaan air

Kumpulan besar ini boleh dibahagikan secara bersyarat kepada dua subkumpulan: tumbuhan dengan daun hidrofilik terapung di bawah permukaan (limnobiums, duckweeds, riccia, beberapa pemfigus, dll.) dan tumbuhan dengan daun hidrofobik terletak di atas permukaan (pistia, eichornia, salvinia, dan lain-lain .). Pembahagian ini sangat bersyarat: contohnya, bentuk terapung pakis ceratopteris boleh menghasilkan kedua-dua daun hidrofilik dan hidrofobik, manakala Riccia dan pemfigus, yang biasanya terapung di bawah permukaan, tumbuh dan naik di atas permukaan air ke udara. Dalam aquarisme, tumbuhan terapung digunakan, pertama, untuk teduhan keratan beberapa bahagian komposisi akuarium (contohnya, di atas anubias yang tidak menyukai cahaya yang kuat), dan kedua, sebagai substrat untuk pemijahan banyak spesies ikan. Di samping itu, tandan akar yang tergantung ke dalam air, sebagai contoh.

8. Tumbuhan pantai separa akuatik

Pantai separa akuatik Jenis Tumbuhan Akuarium

Tegasnya, kebanyakan tumbuhan yang ditanam secara tradisional dalam akuarium boleh dimasukkan ke dalam kumpulan ini. Sebilangan kecil daripada mereka adalah tumbuhan akuatik sepenuhnya, iaitu mereka tidak boleh "di darat" (naik di atas permukaan air) dan tidak mempunyai bentuk emer (udara) (yang, dengan cara itu, dalam kebanyakan tumbuhan adalah berbeza secara radikal daripada selam, bawah air). Peralihan tumbuhan akuatik sekunder kepada gaya hidup bawah air adalah, sebagai peraturan, satu bentuk penyesuaian kepada banjir berkala semasa perubahan musim. Sebilangan biotop pantai badan air tawar kerap berada di bawah air selama beberapa minggu (atau bahkan selama beberapa bulan), dan mengering sepanjang masa. Tumbuhan pantai (seperti anubias, cryptocorynes, echinodorus, dll.) telah membangunkan penyesuaian khas yang membolehkan mereka terus hidup dan berkembang seolah-olah di bawah air,

Walau bagaimanapun, kami tidak memasukkan mereka dalam kumpulan ini (jika tidak, anda perlu memasukkan separuh daripada keseluruhan jenis di sini), tetapi hanya tumbuhan yang hidup dengan sempurna dalam bentuk separa banjir ("kaki di dalam air, teruskan tanah"), tetapi tidak boleh tinggal untuk masa yang lama di bawah air sepenuhnya. Ngomong-ngomong, 100-150 tahun yang lalu, pada awal aquarisme, terdapat majoriti tumbuhan sedemikian dalam budaya. Ia cukup untuk melihat lukisan lama dan ukiran dengan akuarium untuk melihat bahawa mereka terutamanya dihiasi dengan paya klasik seperti Cyperus papyrus, pisang Chastuha, calla, kepala anak panah, pelbagai sedges, buluh, cattails, telorez, tradescantia, calamus (acorus) dan walaupun nasi hutan. Hari ini, semua tumbuhan ini jarang berlaku dalam budaya akuarium, dan ditanam terutamanya oleh pencinta aquapaludarium.

9. Lumut akuarium dan lumut hati

Lumut akuarium dan lumut hati

Secara tradisinya, lumut akuatik diklasifikasikan sebagai kumpulan tumbuhan akuarium yang berasingan kerana keanehan biologinya. Hampir kesemuanya, dengan bantuan rhizoid, dilekatkan pada substrat (batu, snags, tanah, bahkan kaca!) Dan membentuk permaidani dan bantal padat yang indah. Beberapa lumut (kumpulan fontinalis) dilekatkan pada batu hanya pada hujung bawah batang (thallus), manakala keseluruhan tumbuhan berada di lajur air. Tetapi kebanyakan lumut merayap di sepanjang substrat, mengubahnya. Kumpulan yang sama termasuk lumut hati (monosolenium, riccardia, bentuk bawah riccia, dll.), Serta pakis Lomariopsis, hampir tidak dapat dibezakan daripada lumut hati. Lumut hati, tidak seperti lumut, sama ada tidak mempunyai rhizoid, atau membentuk rhizoid yang sangat lemah yang tidak berpegang dengan baik pada substrat, tetapi kelemahan ini dikompensasikan oleh graviti tentu ketara monosolenium thallus, lomariopsis, dll., supaya walaupun tanpa lampiran mereka membentuk kusyen yang indah di bahagian bawah. Tirai sedemikian kelihatan sangat mengagumkan apabila tumbuh-tumbuhan akuatik tumbuh melaluinya - saggitaria dan cryptocorynes.

10. Tumbuhan tidak termasuk dalam mana-mana kumpulan

Sudah tentu, tidak semua tumbuhan yang tumbuh di akuarium kami sesuai dengan klasifikasi ini. Alam semula jadi sentiasa lebih kaya dan lebih pelbagai daripada idea kita tentangnya, dan sudah tentu dalam budaya terdapat spesies yang tidak sesuai dengan mana-mana kumpulan.

Jenis Tumbuhan Akuarium โ€“ Video

Jenis Tumbuhan Akuatik untuk Akuarium